Nechat zákazníky, ať navrhnou váš nový web...? | Pixman.cz
Kontakt
Přejít na menu

Nechat zákazníky, ať navrhnou váš nový web...?

Nechat zákazníky, ať navrhnou váš nový web...?

To by to dopadlo, říkáte si asi. Neznají přece vaše podnikání a drátěný model si představují jako malé letadélko. Do určité míry máte pravdu, udělali by určitě spoustu chyb. Ale jedné by se jistě nedopustili: Nezapomněli by na sebe a na to, jaký problém či potřebu přišli na váš web řešit. Proto je tu přístup označovaný jako Value Proposition Design, který my Pixmani vyznáváme, máme rádi a vnášíme do všech digitálních projektů, na kterých pracujeme. Až vám ho představíme, taky si ho oblíbíte. Uvidíte.

Zapomněli jsme na zákazníka. Ač se to zdá neuvěřitelné, právě to je jedna z nejčastějších chyb, které se při návrhu webu firmy dopouštějí. Tolik se soustředí na prezentování svých produktů a služeb v tom nejlepším světle, že se to nakonec vůbec nemusí potkat s tím, co zákazníky zajímá. Často jsou to úplně obyčejné věci. Nepotřebuju sbíječku o příkonu 1900 W s 6násobným nastavením sekáče. Potřebuju rozbít na zahradě starý beton tlustý asi 20 cm a časem budu bourat starou garáž. Bude na to ta sbíječka stačit?

A tady chceme logo

Když se vydáte při návrhu webu cestou Value Proposition Designu, bude pro vás snazší přepnout myšlení z "my" na "vy"... a nesklouznout při nejbližší příležitosti zpět. Je potřeba si uvědomit, že neděláte web pro sebe, ale pro svého zákazníka. A jestli jste hodně rozdílní, bude se hodně lišit i vaše vnímání webu. Co je přehledné a logické pro vás, pro zákazníka vůbec být nemusí. Může se nakonec stát, že se budete ve vlastním e-shopu ztrácet, ale klienti budou klikat s naprostou jistotou. A tak je to v pořádku.

Udržet vlastní pohled na věc na uzdě je náročný úkol. Rádi vám s ním pomůžeme. Když se spolu pustíme do redesignu nebo do návrhu nového webu či e-shopu, budeme s vámi podrobně probírat dvě oblasti: zákazníky a produkty, jejich vlastnosti. To celé samozřejmě zasazeno do kontextu vašeho business modelu, ve kterém hrají roli i partneři, distribuční a komunikační kanály a celková situace na trhu.

Náš zákazník, náš pán... ale fakt!

S čím tedy na web přichází zákazník? Nese si s sebou v pomyslném batůžku:

  • Job-to-be-done - čeho se zákazník snaží dosáhnout a doufá, že mu k tomu váš produkt nebo služba dopomůže
  • Pains, tedy obavy, překážky, rizika, námitky - nad čím uživatel při výběru váhá, co vnímá jako nevýhody, čeho se (třeba i ve skrytu duše) obává
  • Gains, tedy očekávané benefity - patří sem i zdánlivé samozřejmosti (chce se ujistit, že jsou "v ceně") a pak skutečné výhody, v čem je to lepší než jinde, u konkurence

Budeme s vámi tedy mluvit o vašich zákaznících, hledat mezi nimi stejnorodé skupiny (segmenty) a zkoumat jejich potřeby a trápení. Využijeme vaši stávající webovou analytiku, interní výzkumy a dotazníky, zapojíme obchodníky z první linie i kolegy ze zákaznické linky. Když bude potřeba, pozveme si živé zákazníky na hloubkové rozhovory. Uvidíte, že se to vyplatí.

Tak ukažte, co tam pro mě máte

S výše zmíněným batůžkem tedy dorazí potenciální zákazník na váš web a začne se rozhlížet po nabídce produktů či služeb. Je třeba, aby okamžitě poznal, že je tu správně, že právě tady se mu podaří naplnit svůj "job-to-be-done". 

Dále pak doufá, že najde:

  • Pain relievers - argumenty a ujištění, které rozeberou kousek po kousku celou jeho bariéru složenou z drobných obav, nejistot a nevyslovených námitek
  • Gain creators - potvrzení, že produkt / služba má vše, co má mít... a helemese, ještě něco navíc (nonekupto!)

Možná vám vaše produkty, které znáte skrz-naskrz, přijdou obyčejné. Málo výkonné. Z plastu. Ale co když to vaše klienty vůbec nezajímá? Zapomněli jste zmínit, že jsou 100% recyklovatelné... a to je zrovna to, na co vaši zákazníci slyší. 

Často tedy stačí změnit argumentaci a produkty rázem získají na atraktivitě. Někdy ale z Value Proposition Designu vzejdou i zajímavé tipy na úpravu produktů. Třeba je to drobnost, kterou upravíte snadno. A získáte plusové body. Nebo možná odhalíte díru na trhu, nepokrytou zákaznickou potřebu, a vytvoříte zcela nový produkt či službu.

Když to do sebe zapadne jako puzzle

Výsledkem Value Proposition Designu je ucelený způsob komunikace produktů nebo služeb pro jednotlivé zákaznické segmenty. Teprve když víme, co a komu nabízíme, můžeme navrhnout ideální strukturu webové prezentace nebo e-shopu (a počítejte s tím, že to nebude podle toho, jak to máte rozdělené interně), pustit se do kreslení zmíněných drátěných modelů (wireframů), zvolit správný design a web opatřit těmi správnými obrázky a texty. 

Nebude to na první dobrou, ale s tím se počítá - v každé fázi Value Proposition Designu vzniká prototyp, který se dál testuje a u kterého si vždy potvrdíme, že jsme nezapomněli na zákazníka. 

A konečně... na konci každého dobrého článku o tvorbě webu musí zaznít, že ten proces nikdy nekončí. Potřeby zákazníků se vyvíjejí a rostou, mění se situace na trhu a vždy se najde příležitost, jak hodnotu pro zákazníka ještě zvýšit.

Můžete se do toho pustit sami, ale bude vám trochu chybět nadhled, odstup... a troufáme si říct, že i zkušenosti. Rádi vám s tím pomůžeme. Od nezávazné konzultace přes workshop až po kompletní projekt redesignu webu - záleží na vás. Pixněte nám a podíváme se na to.

Vaši Pixmani

 

Zaujal vás článek? Postavíme vám web na míru vaším zákazníkům.

Napište nám!