PIX UX: Spuštěním to nekončí | Pixman.cz
KONTAKT
Přejít na menu

PIX UX: Spuštěním to nekončí

PIX UX: Spuštěním to nekončí

Máte pěknou novou aplikaci nebo webové stránky. Při vývoji všechno klapalo a díky uživatelskému testování máte velkou šanci, že lidé novinku dobře přijmou. Člověk je tak v pokušení odškrtnout si položku na to-do listu a nechat novorozence, ať si žije vlastním životem. Co vám z něj vyroste?

Mohou nastat v zásadě tři scénáře:

Měli jste štěstí
Vaše aplikace skutečně funguje skvěle. Svět se ale pořád mění a je téměř jisté, že tento stav nevydrží věčně. Časem se objeví jiné aplikace nebo stránky, které budou reagovat na aktuální potřeby zákazníků a váš podíl na trhu se bude zmenšovat.

Něco funguje a něco ne
Což je v pořádku, sebelepší testování vám nezaručí 100% úspěšnost. Problém je, že když pro vás vývoj končí spuštěním, nic dalšího se nedozvíte. Nevíte co nefunguje, a už vůbec ne proč to nefunguje. V lepším případě přicházíte o potenciál, v horším o zisky.

Projekt nefunguje
Stačí zvolit špatnou cílovou skupinu nebo při vývoji vycházet z mylných předpokladů. Že vám aplikace nebo web negenerují konverze, se nejspíš dozvíte. Teď je nejdůležitější zjistit, kde je problém, a navrhnout správné řešení.

Měřit, měřit, měřit!

Jako vlastník stránek máte k dispozici veškeré statistiky a data o chování uživatelů. Můžete zjistit, kolik lidí web používá, co na něm dělají, kdy odcházejí. Statistiky vám řeknou, která část stránek je navštěvovaná a kterou naopak uživatelé ignorují. Můžete o svých návštěvnících zjistit mnohem víc, než co vám řeknou prodejní čísla nebo počty hovorů vyřízených call centrem.

Druhá věc je, dokázat data správně vyhodnotit a dát jim odpovídající prioritu. Podívejme se na příklad Míry okamžitého opuštění (Bounce Rate) v Google Analytics. Tento parametr ukazuje, při kolika návštěvách uživatel z webu odešel, aniž by udělal nějakou akci (odrazí se = bounce). Akcí může být kliknutí na další stránku, přehrání videa, odeslání formuláře apod. Na první pohled se může vysoký Bounce Rate konkrétní stránky jevit jako vážný problém. U hlavní stránky rozsáhlejšího webu to problém je, protože návštěvník zjevně neměl zájem o další obsah. Ale co stránky s kontakty nebo seznam poboček? Tam jde uživatel po konkrétní informaci, získá ji a (spokojen) odchází. Nebo příspěvek na blogu: Pokud máte u nového článku vysoký Bounce Rate, znamená to, že lidé šli přímo po něm. To může znamenat, že máte věrné čtenáře. Správné vyhodnocení dostupných dat je základním předpokladem pro to, abyste mohli vyvodit správné závěry a navrhnout správná řešení.

Úpravy a aktualizace

Data o chování reálných uživatelů téměř vždycky přinesou nové poznatky. Když je poctivě vyhodnotíte, měli byste vědět, na co se zaměřit.

Vím, kde je chyba, a vím, jak ji řešit
Ideální stav. Metoda A/B testování vám umožní si ověřit, že nové řešení je lepší i z pohledu zákazníka.

Vím, kde je chyba, ale nevím, jak ji řešit
Uživatelské testování vám může dát správnou odpověď. Jen je potřeba vybrat správnou metodu, je jich totiž celá řada a každá se hodí pro něco trochu jiného, ale o tom zase někdy příště.

Stále nevím, kde je chyba
Google Analytics jsou dobrý základ, ale někdy nestačí. Ze živého webu se slušnou návštěvností ale můžete vydolovat ještě víc informací. Třeba nějakou dobu zaznamenávat, jak lidé pohybují kurzorem myši, když jsou na vašich stránkách (heatmapy). Nebo se můžete zaměřit na konkrétní část webu, kerá bývá často problémová. Třeba formuláře. Možná stačí vyhodit nepotřebná pole nebo jinak formulovat popisky.

Při naslouchání uživatelům si dejte pozor, abyste nesklouzli do reaktivního módu. Měli byste sledovat trendy a stále svůj web z vlastní iniciativy vylepšovat. Očekávání vašich uživatelů se stále mění a co jim stačilo dnes, zítra možná už stačit nebude. Když vám dávají najevo, že něco není v pořádku, může už být trochu pozdě. Kousek jejich přízně už jste ztratili.

Vždy je co zlepšovat

Když se vám podaří odhalit a napravit všechny nedostatky, je ta správná chvíle začít sbírat nová aktuální data a pak se do celého procesu pustit znovu. Za skutečně kvalitním a funkčním webem nebo aplikací se skrývá nikdy nekončící práce analytiků, designérů a programátorů. Dobrá zpráva je, že čím častěji si tím kolečkem projdete, tím to bude snazší a efektivnější. Kde jste na začátku tápali, tam teď budete přesně vědět, kam se dívat a s čím začít jako první.

Autor:

Honza Mikulec

UI / UX designer

Jsem hlasem vašich zákazníků a udělám všechno pro to, aby se jim váš web nebo aplikace dobře používaly. Pomůžu vám projekt vymyslet, připravím jeho architekturu a když budete chtít, tak vám ho i nakreslím. Jsem zastánce Design Thinking metodiky, která se mi v praxi mnohokrát osvědčila jak u malých úkolů, tak u projektů skutečně složitých a komplexních. Jako designer tíhnu k minimalismu, ale pokud váš zákazník očekává diskotéku, zvládnu i to. Určitě.

Další články:

PIX UX: Když za vás mluví zákazník aneb social proof

PIX UX: Responzivní a ještě responzivnější stránky

PIX UX: Psychologie barev

PIX UX: Jak voní informace

PIX UX: Přístupnost webu jako příležitost

PIX UX: Temné UX

PIX UX: Persony

 

Zaujal vás článek? Rádi vám poradíme při tvorbě webu i jeho měření.

Napište nám!