PIX UX: Přístupnost webu jako příležitost | Pixman.cz
KONTAKT
Přejít na menu

PIX UX: Přístupnost webu jako příležitost

PIX UX: Přístupnost webu jako příležitost

Podle odhadu Světové zdravotnické organizace trpí trvalým hendikepem kolem 15 % světové populace. Dočasně zhoršenou schopnost ovládání webu měl někdy každý, ať už mluvíme o úrazu, stresu nebo únavě. Zohlednit přístupnost při vývoji tedy dává smysl jak eticky, tak beze sporu i komerčně.

Koho si představíte, když navrhujete produkt pro své zákazníky? Vaše cílová skupina nebo persony, které jste si připravili, budou nejspíš samí zdraví lidé, kteří vašemu produktu věnují plnou pozornost. Možná zohledníte seniory, ale tím to většinou končí. Produkty, weby a digitální řešení vymýšlíme, navrhujeme a testujeme v ideálním prostředí. Na velkém monitoru v dobře osvětlené kanceláři, kde je klid. 

Váš zákazník se s nimi ale možná seznámí na mobilu v tramvaji, která sebou hází, do displeje mu střídavě svítí slunce a ze soustředění ho vytrhuje plačící dítě na vedlejší sedačce. Hledá konkrétní informaci a má na to omezený čas, příští zastávku bude vystupovat. Tohle je pro vaši práci ta pravá zkouška ohněm.

Na co se zaměřit

Jaké parametry ovlivňují přístupnost obsahu na webových stránkách? Kompletní metodika je uvedena v pravidlech pro tvorbu bezbariérového webu WCAG (Web Content Accessibility Guidelines). Já se zaměřím na úpravy, které jsou z hlediska tvorby webu nejsnazší a zároveň mají největší dopad:

Alternativní text a titulky

Lidé se zrakovými poruchami používají čtecí programy a zařízení. Obrázky a ikony bez popisku nebo alternativního textu jako by pro ně na webu nebyly. Některé fotky jsou jen ilustrační, často ale obraz nese důležitou informaci, která je pro pochopení textu zásadní. Pokud máte na stránkách namluvená videa, umožněte divákům zapnout si titulky.

Nenásilné animace

Animace vám mohou prokázat skvělou službu při práci s pozorností návštěvníka vašich stránek. Na druhou stranu cokoliv, co se na webu pohybuje, zastíní veškerý zbylý obsah. Proto je dobré animacemi šetřit, nedělat je příliš divoké a po chvíli je zastavit nebo výrazně zpomalit, aby měl uživatel možnost soustředit se na zbylý obsah stránek. Na pohyb jsme citliví všichni, někdo ho ale snáší výrazně hůř, typicky lidé s poruchami pozornosti, autismem nebo epilepsií. Animace by se tedy neměly objevovat v důležitých krocích, jako jsou registrace, výběr zboží nebo samotný nákupní proces.

Čitelné texty

Čitelnost textů ovlivňuje použitý font, velikost písma, barva textu a kontrast s pozadím. Pro účely tohoto textu pominu případy, kdy typografie slouží jako čistě estetická záležitost, a budu předpokládat, že primární funkcí písma je záznamenat a předat informaci. Sázkou na jistotu jsou jednoduché, dobře navržené fonty jako Open Sans nebo Roboto. Čím je písmo tvarově jednodušší, tím spíš bude čitelné i v menších velikostech. 

Aby to nebylo tak jednoduché, fonty se od sebe liší a stejný text tak může mít v různých písmech různou velikost. Barva textu a kontrast s pozadím s velikostí přímo souvisí: čím větší používáte písmo, tím víc "nepořádku" na pozadí vám promine. Nejjistější je šetřit barvami a používat neutrální odstíny černé a bílé. U těch se i snáz měří kontrastní poměr, který by měl být alespoň 3:1. Na internetu najdete spoustu nástrojů, kterými si můžete kontrastní poměr svého webu orientačně změřit. Stačí zadat do vyhledávače "contrast ratio check". 

Přehledná kompozice

Tento bod se primárně týká designu, přesto ho zmíním, protože má velký vliv na srozumitelnost obsahu a čitelnost textů. Řada lidí se obává toho, aby jejich stránky nebyly příliš dlouhé. To je do jisté míry oprávněné, podle statistik uživatelé s přibývajícím obsahem odpadávají a do spodní části stránek se obvykle podívají jen někteří. Bohužel to často vede k zahušťování obsahu, který se stává nepřehledným a návštěvníka spíš odradí, než aby ho lákal. 

Proto doporučuji zaměřit pozornost na strukturu stránky, spíš než na její délku. Je na první pohled jasná hierarchie informací? Dokáže návštěvník snadno najít to, co potřebuje? Tyto otázky vám umožní podívat se na web z nadhledu a třeba pak zjistíte, že vlastně tolik obsahu nepotřebujete. Nebo si naopak uvědomíte, že uvedená témata jsou zásadní a zaslouží si vlastní samostatnou sekci.

Web musí fungovat vždy a všude

Skutečný význam přístupnosti a její obrovský komerční potenciál doceníte u mobilní verze webových stránek. Chytré telefony bereme do ruky při každé příležitosti: při čekání i za jízdy v MHD, uvnitř i venku, za světla i za tmy. Někteří lidé používají mobil i během chůze, dokonce pro ně existuje výraz “smombie” (smartphone zombie). Displeji věnujeme někdy plnou pozornost, jindy obsah procházíme jen letmo. Na mobil se spoléháme ve většině vypjatých situací, do kterých se dostaneme, od spěchu na schůzku až po autonehodu. Jsou to právě tyto polní podmínky, kvůli kterým se vyplatí myslet na přístupnost. Nedostatečná přístupnost, která by se jinak týkala jen malého procenta návštěvníků, může snadno zkomplikovat život výrazně většímu množství lidí. Vašich stávajících i potenciálních zákazníků.

Jak si v oblasti přístupnosti stojí vaše webové stránky, to si můžete snadno vyzkoušet na vlastní kůži, případně na kůži kolegů. Ztlumte jas displeje, vezměte si sluneční brýle, nebo si nainstalujte program pro čtení webu a projděte web jen s jeho pomocí. Můžete taky zkusit ovládat mobil druhou rukou, za chůze, pod stolem, aby to nikdo neviděl... Buďte vynalézaví - určitě vás napadne spousta dalších způsobů, jak si zkomplikovat život. Podstatné je dát si konkrétní cíl a časový limit na jeho splnění. Možná si uvědomíte něco nového, nad čím by vás jinak ani nenapadlo přemýšlet. A třeba tím mnoha lidem usnadníte život.

Autor:

Honza Mikulec

UI / UX designer

Jsem hlasem vašich zákazníků a udělám všechno pro to, aby se jim váš web nebo aplikace dobře používaly. Pomůžu vám projekt vymyslet, připravím jeho architekturu a když budete chtít, tak vám ho i nakreslím. Jsem zastánce Design Thinking metodiky, která se mi v praxi mnohokrát osvědčila jak u malých úkolů, tak u projektů skutečně složitých a komplexních. Jako designer tíhnu k minimalismu, ale pokud váš zákazník očekává diskotéku, zvládnu i to. Určitě.

Další články:

PIX UX: Responzivní a ještě responzivnější stránky

PIX UX: Když za vás mluví zákazník aneb social proof

PIX UX: Spuštěním to nekončí

PIX UX: Psychologie barev

PIX UX: Jak voní informace

PIX UX: Temné UX (Dark UX patterns)

PIX UX: Persony

Zaujal vás článek? Rádi vám poradíme jak udělat web uživatelsky komfortní pro většinu lidí.

Napište nám!